Glavna osoba u Vatikanu za nauk vjere kritizira javno iznošenje "dubia", ali neki kritičari kažu da je promašio bit situacije zato jer je iskrsnula činjenica da nijedan ispravak Amoris Laetitiae od strane CDF-a (Congregacio pro Doctrina Fidei - Kongregacija za nauk vjere) nije bio prihvaćen.
Edward Pentin
Kardinal Gerhard Müller, prefekt Kongregacije za nauk vjere, rekao je uživo u televizijskom intervjuu u nedjelju da „bratski ispravak“ pape Franje glede njegove apostolske pobudnice Amoris Laetitia „nije moguć ovoga časa“ zato jer dokument ne predstavlja „opasnost za vjeru“.
Međutim kardinalovi komentari, izjavljeni jučer vatikanskom dopisniku Fabiju Marcheseu Ragoni na talijanskom TV kanalu Tgcom24 u suprotnosti su objavama koje su Registru (National Catholic Register) potvrđene od strane barem dvaju viših vatikanskih službenika da je CDF podnijela velik broj ispravaka za Amoris Laetitiu prije njezine objave prošlog travnja i „niti jedan od ispravaka nije bio prihvaćen“.
Kardinal Müller nije se osvrnuo na zabrinutost oko tih različitih tumačenja u svom intervjuu 8. siječnja, ali je umjesto toga rekao da „u ovom trenutku, ispravak pape nije moguć jer ne postoji opasnost za vjeru.“ On se osvrnuo na "dubia" četverice kardinala koji su 19. rujna zatražili od Pape da razjasni učenje koje je u sadržaju Amoris Laetitiae zbog ovog širokog raspona tumačenja glede presudnih moralnih i sakramentalnih pitanja.
Tih četvero Kardinala —Carlo Caffarra, Walter Brandmüller, Raymond Burke i Joachim Meisner poslali su "dubia" (pitanja, jednostavno pitajući jesu li pet odlomaka u dokumentu dosljedni s crkvenim naukom) papi „iz duboke pastoralne zabrinutosti“ kako bi se raščistila “ozbiljna dezorijentacija i velika zbunjenost“ radi ovih različitih tumačenja učenja dokumenta. Kardinali su naglasili da su odlučili istaknuti one stavke u „ljubavi i pravednosti“ zbog jedinstva Crkve.
Do sada, Sveti se Otac nije formalno odazvao tim pitanjima i dao je na znanje kardinalu Mülleru da ne reagira na njih u njegovo ime. Papa Franjo nije javno dao razloge zbog kojih to nije učinio, ali je implicirao da ta četiri kardinala i ostali „ustrajno vide samo crno i bijelo, dok bi se u stvari trebalo raspoznavati situaciju u toku života“.
Kardinali su odlučili da javno obznane "dubiu" jer su protumačili papinu odluku da se na nju ne odazove kao „poziv da nastave promišljanje i raspravu, mirno i s poštovanjem“. U komentarima Registru 15. studenog, kardinal Burke rekao je da ako papa nastavi ne reagirati, onda bi „došlo do pitanja formalnog čina ispravka ozbiljne zablude“. Kardinal Brandmüller je kasnije izjavio u La Stampi da bi do ispravka prvotno došlo in camera caritatis (privatno).
Iznenađen što je "dubia" objavljena
Kardinal Muller rekao je u nedjelju da su kardinali imali “puno pravo da pišu pismo Papi”, ali dodao je da je bio “iznenađen što je pismo bilo javno objavljeno, a Papa je bio gotovo prisiljen da kaže ‘da’ ili ‘ne’.
„Ne sviđa mi se ovo,“ rekao je. „A i moguća bratska korekcija Pape mi se čini malo vjerojatna; ona trenutno nije moguća zato jer nema opasnosti za vjeru, kao što je rekao Sv. Toma Akvinski.“
Muller je rekao kako smatra da je „gubitak za Crkvu da se te stvari raspravljaju javno“, dodajući da je Amoris Laetitia „vrlo jasna u svom učenju te da možemo interpretirati cijeli Isusov nauk o braku, čitavu doktrinu Crkve u 2000 godina povijesti“.
U kraju, Kardinal je dodao da Papa Franjo „traži da raspoznamo situaciju onih ljudi koji žive u neuobičajenim zajednicama, koje nisu u skladu s učenjem Crkve o braku i da pomognemo tim ljudima da nađu način za ponovnu integraciju u Crkvu u skladu s uvjetima Sakramenata, kršćanskom porukom o bračnim zajednicama.“ Rekao je kako „ne vidi nikakvu oporbu: u jednu ruku imamo jasno učenje o braku, a u drugu ruku Crkvenu obavezu da se brine o tim ljudima u nevolji.“
Međutim, kardinalovi su komentari susreli naišli na zbunjenost u Rimu, što je bilo popraćeno komentarima da je kardinal promašio samu bit problema: nije pitanje može li se Amoris Laetitia čitati u kontinuitetu s tradicijom, nego je li dovoljno dvosmislena da bi je se moglo čitati na krivovjeran način.
Njegovi komentari uslijedili su nakon što je bilo objavljeno da je Kongregacija za nauk vjere imala jasne sumnje o dokumentu prije objave. Sumnje na koje se nitko nije osvrnuo. Jedan informirani službenik nedavno je rekao Registru da je odbor Kongregacije koji je pregledao skicu Amoris Laetitia imao „slična“ dubia kao četiri kardinala. Sumnje su bile dio korekcija od 20 stranica od strane Kongregacije, a koje je prvo objavio Jean-Marie Genois iz Le Figaro 7. travnja, neposredno prije objave dokumenta.
Jedan drugi viši službenik otišao je još dalje, otkrivši Registru prošli tjedan da mu je kardinal Muller osobno rekao da je Kongregaciji „predao vrlo mnogo korekcija, i da niti jednu nisu prihvatili“. Dodao je da je ono što je kardinal rekao u intervjuu „potpuno suprotno od svega što je rekao meni o ovom pitanju do sada“ i imao je „dojam nekoga tko ne govori u svoje ime nego da ponavlja ono što mu je netko drugi rekao da kaže.“
Prijašnji čvrsti stav
Kardinal Müller je često u zadnje tri godine stajao čvrsto u obrani Crkvenog učenja o braku i obitelji. I u jednom govoru u Oviedu u Španjolskoj prošle godine nedvosmisleno je rekao da Amoris Laetitia ne otvara vrata Svetoj Pričesti za civilno rastavljene i ponovno civilno vjenačen osobe, potvrđujući članak 84. apostolske pobudnice pape Ivana Pavla II. Familiaris Consortio koja kaže da se rastavljenim i ponovno civilno vjenačanim osobama ne ne može dopustiti pričest, osim ako su sposobne živjeti u „potpunoj apstinenciji“.
Kritičari, međutim, kažu da im se čini kako kardinal nije svjestan brige o raznolikim interpretacijama dokumenta i ozbiljnih strahova koje, kako je objavljeno, imaju mnogo više od samo četiri kardinala. Smatraju da nije svjestan niti sumnja da se, nakon što je papa maknuo trojicu kardinalovih suradnika ne navodeći razlog, i uz to što je formalna korekcija vjerojatno vrlo blizu, kardinal osjećao ili bio primoren da pokaže Papi znak vjernosti. Drugi pak tvrde da je talijanski jezik koji kardinal upotrebljava u intervjuu više nijansiran nego engleski prijevod, da zna što čini, i da pokušava obraniti pravovjerje i jedinstvo Crkve na svoj način.
Značajan broj biskupskih konferencija širom svijeta izrazile su svoje dvojbe/sumnje Papi, saznao je Registar, i poput četiri kardinala, nisu dobile odgovor. Također, prije nego što je dokument bio objavljen, 30 kardinala, nakon što su vidjeli raniju skicu apostolske pobudnice, pisali su Papi izražavajući svoje rezervacije, pogotovo glede slučaja pričesti za rastavljene i ponovno civilno vjenčane osobe, upozoravajući da će dokument oslabiti tri bitna sakramenta Crkve: euharistiju, brak i ispovijed. Papa nije nikad reagirao ni na to pismo, rekao je Vatikanski izvor Registru.
Ured za javnost Svete Stolice nije želio komentirati odbijanje korekcija Kongregacije za nauk vjere, izjavivši 2.siječnja da oni „ne komentiraju procese papinskih dokumenata“.
Kardinal Müller također nije odgovorio na upite Registra od 9. siječnja je li on upoznat s izraženom zbunjenosti koja proizlazi iz raznolikih interpretacija Amoris Laetitia, ili zašto on vjeruje da nikakva formalna korekcija nije potrebna kada korekcije Amoris Laetitia njegove vlastite dikasterije nisu bile prihvaćene.
Najnoviji info 12. siječnja 2017.
Glasnogovornik kardinala Müllera izjavio je Registru da je on „govorio vlastitim autoritetom kao prefekt Kongregacije za nauk vjere, i da nije bio savjetovan od nikoga da to kaže“. Također rekao je da nedavni intervjuu s Carlos Granados objavljen u Španjolskoj pod nazivom „Izvješće o Nadi“ (Madrid 2016) dolazi s prijevodom na engleski pod nazivom „Izvješće kardinala Müllera“ (Ignatius..2017). U toj knjizi treći odlomak je nazvan „Čemu se možemo nadati od obitelji?“. To će biti izvrsna referentna točka glede kardinalovih komentara o sakramentu braka.