Napomena: U ovome se članku govori isključivo o Božanskoj Liturgiji služenoj od istočnih KATOLIČKIH svećenika (kod nas najčešće grkokatolika) koji su u jedinstvu s papom.
Aktivno sudjelovanje u službama raskolničkih pravoslavnih „crkava“ teška je povrjeda božanskoga zakona.
Nakon Drugoga vatikanskoga koncila mnogi su katolici s nevjericom gledali u nagle i esencijalne promjene na svim razinama crkvenoga života. Jedna od najvećih promjena koja je nakon Koncila uslijedila bila je svakako i Novus Ordo Misa. Činjenica da se obred Mise, slavljen po našim župama stoljećima, promijenio tako naglo zbunio je mnoge katolike. Kroz stoljeća u obredu su se dogodile neke manje modifikacije, ali te su promjene tako male i, rekli bismo, skrupulozne, da se nikako ne mogu niti uspoređivati s promjenama koje su se dogodile nakon Koncila. Nove generacije su, posredstvom manjkave kateheze, potpuno izgubili smisao o žrtvenome karakteru sv. Mise i ostalim elementima katoličke duhovnosti koje nikako ne spadaju nekakvim apstraktnim sanjarenjima, već redovnome životu pobožnoga katolika. Ipak, brojni su se katolici željeli držati drevnih obreda. U kratkoj postkoncilskoj povijesti vidjeli smo različite primjere ljudi koji su djelovali vrlo požrtvovno kako bi imali i širili drevne obrede Katoličke crkve. Zadnjih godina možemo svjedočiti osobitoj rasprostranjenosti Tradicionalne Mise po drevnome rimskome obredu. Ipak, s obzirom da je u Hrvatskoj situacija takva da je, u mnogim krajevima Lijepe Naše, Liturgija po istočnome obredu raširenija od Tradicionalne Latinske Mise, činilo nam se da bi bilo Bogu na slavu, a ljudima na korist podijeliti i ovu stranu priče.
Od ključne je bitnosti razumjeti da su grkokatolici katolici koji nauk Katoličke Crkve prihvaćaju u potpunost. Pape stoljećima grkokatolike priznaju dijelom Katoličke crkve (pročitati OVDJE), a grkokatolički svećenici i biskupi djeluju u podređenosti svetom ocu.
Kao što neki od naših čitatelja već znaju, u velikom broju istočnih katoličkih obreda prošloga stoljeća nismo mogli svjedočiti onakvim liturgijskim promjenama o kojima govorimo kada govorimo o novome redu Mise. Mnogi od naše katoličke braće i sestara zato baš ondje nalaze utočište u ovim vremenima. Ipak, bitno je razumjeti neke stvari. Liturgija po istočnom obredu znatno je različita, kako od novoga reda Mise, tako i od Mise po tradicionalnome rimskome obredu i moguće je da će katolicima trebati nekoliko puta da bi se mogli upoznati s obredom. No nemojte se dati obeshrabriti, uvjeren sam da će vam ovo u ovim vremenima biti od velike koristi! Uostalom, najbitnije sudjelovanje na svetoj Misi jest sudjelovanje duhom, duhovno se sjedinjujući sa velikom Žrtvom koja se pred vama događa u svetoj Misi. Svakako je razmatranje muke i smrti Isusove, koja se događa pred našim očima na Misi, hvalevrijedan način aktivnog sudjelovanja na Misi.
OVDJE možete pogledati Liturgiju koju je u crkvi sv. Ćirila i Metoda na zagrebačkom Gornjem gradu služio ukrajinski grkokatolički patrijarh Svjatoslav Ševčuk.
U Lijepoj Našoj grkokatolici su podosta dobro zastupljeni, a o njihovoj povijesti u ovim krajevima na njihovim mrežnim stranicama možete čitati mnogo. Središte Križevačke eparhije je u Križevcima, a za grkokatolički život je jako bitna i konkatedralna župa sv. Ćirila i Metoda u Zagrebu. Nažalost, prisutnost grkokatolika u Dalmaciji znatno je manja nego u kontinentalnim krajevima. U Zagrebu se sveta Liturgija redovito služi svakoga dana, dok vjernici iz Splita mogu prisustvovati Liturgiji po istočnom obredu u pravilu tek jednom mjesečno. Ipak, grkokatolici su uvelike zastupljeni u nekim manjim mjestima pa vas svakako potičemo da pogledate ovdje o grkokatoličkim župama u vašoj blizini:
Više o samim župama možete vidjeti na stranici…
NEKA PITANJA
Jesu li grkokatolici katolici u punom smislu riječi?
Naravno! Grkokatolici su katolici koji ispovijedaju sve dogme Katoličke crkve i potpuno isti nauk, a obrede uz sva dopuštenja Crkve vrše po istočnome obredu prisutnom u Crkvi od najranijih vremena.
Smije li se rimokatolik pričešćivati i ispovijedati kod grkokatoličkih svećenika?
Budući da su grkokatolici dio jedne, svete, katoličke i apostolske Crkve, rimokatoliku je dopušteno ondje se pričešćivati i ispovijedati.
Ispunja li rimokatoliku nedjeljna Božanska Liturgija nedjeljnu obvezu?
Da, svi katolici nedjeljnom Božanskom Liturgijom ispunjaju nedjeljnu obvezu.
Ne bi li rimokatolik trebao ostati privržen svome obredu?
Iako je, kako smo već objasnili, razlika u obredu, a nikako ne u vjeri, istina je da bi katolik, generalno govoreći, trebao na poseban način biti privržen svome obredu. Ipak, s obzirom da Crkva stoljećima dopušta rimokatolicima prisustvovanje na katoličkim Liturgijama istočnoga obreda, smatramo da bi, s obzirom na nepristupačnost Mise po tradicionalnom rimskom obredu u mnogim krajevima (izvorna rimska misa koja je od vremena apostola je Tradicionalna sveta misna žrtva - Ovdje se nalazi govor savjetnika na Drugom vatikanskom koncilu o svetoj Misi), svakako bi bilo preporučljivo ići na Liturgije grkokatolika.
U mojoj blizini nema crkve u kojoj se služi grkokatolička Liturgija. Smijem li ići kod pravoslavaca?
Iako je istina da je kod pravoslavaca Liturgija slična onoj koju susrećemo kod grkokatolika, aktivno prisustvovanje na pravoslavnoj Liturgiji bilo bi teška povrjeda božanskoga zakona budući da su pravoslavci u raskolu, a Crkva zabranjuje aktivno sudjelovanje u obredima raskolnika.
Primjetio sam da, govoreći o istočnom katoličkom obredu, često govorite o Božanskoj Liturgiji, umjesto o sv. Misi kako je uobičajenije. Zašto?
Riječ Misa dolazi od završnog dijela tradicionalnoga rimskoga obreda u kojem svećenik izgovara riječi „Ite, missa est“. Kako se u istočnome obredu Liturgija ne slavi na latinskom, nije među grkokatolicima običaj govoriti o sv. Misi, iako su Misa i Liturgija jedna te ista stvar.
Ukoliko želite još nešto pitati o katolicima istočnoga obreda ili dobiti bolje informacije o župama koje bi vam bile najpristupačnije, slobodno nam pišite na:
Grkokatolički biskup služio liturgiju u Katedrali i crkvi sv. Petra i Pavla.
O razlikama rimokatoličke i grkokatoličke crkve možete pročitati i OVDJE s bitno.net portala.
Jedna poučna zanimljivost: svećenik na Veliki petak kao ranije i u našem obredu ili gdje se slavi i danas Tradicionalna Misa nosi ruho crne boje jer crvena se boja nosi kad je spomen nekoga od mučenika, a ne o tugovanju Crkve za Utemeljiteljem Usp.Mediator Dei , I, 5