„ Isus prozre pomisli njihove i reče: Zašto mislite zlo u srcima svojim? „ Mt. 9, 4
Danas je u Evanđelju obznanjeno kako je uzeti bio predstavljen Isusu Kristu kako bi ga mogao izliječiti. Gospodin nije izliječio samo njegovo tijelo, već i dušu te mu je rekao: „Utješi se, sinko, oprošteni su ti grijesi tvoji (redak 2).“ Čim su čuli te riječi, neki od pismoznanaca su rekli u svojim srcima: „Ovaj huli na Boga.“ No, naš Spasitelj im je ubrzo dao do znanja da vidi njihove zle misli, rekavši im: „Zašto mislite zlo u srcima svojim?“
Prionimo k temi našeg izlaganja.
Bog vidi najsakrivenije zle misli našeg srca; On ih vidi i kažnjava ih. Ljudski suci zabranjuju i kažnjavanju izvanjske zločine jer ljudi vide samo izvanjsko: „Ljudi gledaju na vanjštinu, a Gospod gleda na srce.“ (1 Knjiga o Kraljevima, 16, 7). Bog zabranjuje i kažnjava zle misli.
U prvoj točki istražit ćemo kada su zle misli grešne, u drugoj točki veliku opasnost po pristanku na zle misli dok ćemo u trećoj točki predstaviti lijek protiv zlih misli.
Treća točka: o lijekovima protiv zlih misli.
- Prorok Izaija kaže: kako bi bili oslobođeni zlih misli, moramo maknuti zlo iz naših misli. „Uklonite zla djela svoja ispred očiju mojih (op. prev.: tj. uklonite zlo iz svojih sklonosti).“ (Izaija 1, 16). Što misli pod time da uklonimo zlo iz svojih sklonosti? Misli da trebamo odstraniti prilike za zle misli, izbjegavati opasne prilike i udaljiti se od lošeg društva. Znam za jednog mladića koji je bio anđeo; no, zbog riječi koje je čuo od lošeg druga imao je zlu misao te je pristao na nju. Bio je mišljenja da je to bio jedini ozbiljan grijeh kojeg je počinio u svome životu jer je nakon toga postao redovnik. Nakon nekoliko godina, imao je svetu smrt. Stoga je također nužno izbjegavati čitanje knjiga koje su razvratne ili općenito loše. Također, moraš izbjegavati ples sa ženama i profane komedije: barem dok su ti plesovi ili komedije nečedne.
- Neki mladi ljudi će pitati: Oče, je li udvaranje grješno? Kažem: Ne mogu tvrditi da je samo po sebi to smrtan grijeh; no, osobe koje to čine često se nađu u bližoj prilici za smrtni grijeh te iskustvo pokazuje da je malo njih slobodno od teških pogrešaka. Beskorisno im je tvrditi da nisu imali ni zlu namjeru ni zlu namisao. To je đavlja iluzija; u početku on ne sugerira zle misli; ali kada, po čestim razgovorima zajedno te o čestom pričanju o ljubavi privrženost ljubavnika postane jaka, đavao će ih učiniti slijepima na opasnost i grešnost njihovog ponašanja te će saznati, bez da znaju kako, da su izgubili duše svoje i Boga s mnogim sablaznima i grijesima nečistoće. Oh! Koliko mladih ljudi oba spola đavao zadobije ovim putem! I za sve te grijehe sablazni, Bog će zahtijevati polaganje računa od oca i majke koji su bili dužni spriječiti takve opasne razgovore, ali kroz nemar to nisu učinili. Stoga su oni uzrok svih tih zala te će biti strogo kažnjeni od Boga za njih.
- Iznad svega, kako bi izbjegavali zle misli, muškarci bi trebali izbjegavati poglede prema ženama, kao što bi i žene trebale izbjegavati poglede prema muškarcima. Ponavljam riječi Joba kojeg često citiram: „Savez sam sklopio s očima svojim, pa kako bih onda gledao za djevojkom? (op. prev.: Škarić navedeni citat bolje prevodi, stoga će se i daljnji tekst referirati na sljedeći prijevod: Ja biah učinio uvit sa svojim očima, da ne bih ni pomislio o divici.“ (Knjiga o Jobu 31, 1). On kaže da je učinio savez sa svojim očima kako ne bi mislio. Kakve veze imaju oči s razmišljanjem? Oči ne razmišljaju; um razmišlja. No, opravdano je rekao da je učinio savez sa svojim očima kako ne bi mislio o ženama; jer, kao što sv. Bernard kaže: kroz oči u um ulaze strelice nečiste ljubavi koje ubijaju dušu.“ ”Per oculos intrat in mentem sagitta impuri amoris." Stoga Sveti Duh kaže: “Odvraćaj oči od lijepe žene. (op. prev. Šarić: Odvrati svoje lice od narešene žene.)” (Sir. 9, 8). Uvijek je opasno gledati mlade osobe elegantno odjevene; pogledati ih namjerno i bez opravdanog razloga je u najmanju ruku laki grijeh.
- Kada se pojave misli protiv čednosti koje se često pojave bez ikakve bliže prilike, potrebno je, kao što sam rekao, odstraniti ih odmah, bez ulaženja u raspravu s napasti. Onog trena kada vidiš misao, odbaci je: nemoj je slušati niti proučavati što ti govori ili predstavlja. U jednoj knjizi o nauci svetih Otaca piše kako je sv. Pahomije jednog dana vidio đavla kako se hvali kako je često uspio nagovoriti jednog redovnika da upadne u grijeh jer je redovnik kada je bio napastovan, umjesto da se okrene Bogu, slušao njegove sugestije te se počeo nadmudrivati s napastima. No, svetac je čuo i drugog đavla kako se žali da nije mogao dobiti išta od redovnika kojeg je napastovao jer se redovnik odmah okrenuo k Bogu za pomoć te je stoga uvijek pobijedio. Ovo je savjet sv. Jeronima: Čim požuda sugerira zlo, recimo: Bog je moj pomoćnik. ”Statim ut libido titillaverit sensum, erumpamus in vocem: Domine auxiliator meus." (Posl. 22, ad Eustoch.)
- U slučaju da napast i dalje traje, korisno je to obznaniti svom ispovjedniku. Sv. Filip Neri je znao govoriti da je „napast otkrivena napola osvojena.“ U napadima nečistoće, neki sveci su svoj spas potražili u veoma strogim mrtvljenjima. Sv. Benedikt se valjao gol među trnjem. Sv. Petar Alkantarski bacio se u smrznuto jezero. No, smatram da je najbolji način za savladavanje ovih napasti tražiti utočište u Bogu, koji će nam zasigurno dati pobjedu. „Ja ću slaveć zazivati Gospoda,“ kaže David, „i ja ću biti spašen od svojih neprijatelja.“ (Ps. 17, 4). Ako se, nakon što zamolili Boga za pomoć, napast nastavi, ne smijemo se prestati moliti, već moramo umnožiti naše molitve. Moramo uzdisati i uzdisati pred Presvetim Sakramentom u kapelici, ili ispred raspela u našoj sobi, ili pred slike presvete Marije, majke čistoće. Istina je, sav naš trud je beskoristan ako nas Bog ne uzdrži sa svojom rukom. No, ponekad on zahtijeva ove naše napore kako bi nas mogao ojačati i osigurati nam pobjedu. U takvim borbama s paklom, korisno je u početku obnoviti našu namjeru da nikad ne uvrijedimo Boga te da radije umremo nego da njegovu milost izgubimo. Nakon toga, moramo ga konstanto moliti s riječima: Bože, daj mi snagu da se oduprem ovoj napasti: nemoj mi dozvoliti da se odvojim od Tebe: radije mi oduzmi život umjesto da dopustiš da se odvojim od Tebe. Izvor